To start downloading books
Please log in or register your account

Login Register
ترجمه وتفسیر سوره نور

ترجمه وتفسیر سوره نور

امین الدین سعیدی ـ سعید افغانی

سورۀ نور را می‌توان در حقيقت سوره پاكدامنى و عفت و مبارزه با آلودگي‌هاى جنسى دانست چرا كه قسمت عمدهء هدایات ودساتیر این سورۀ مبارکه بر محور پاكسازى اجتماع از طرق مختلف از آلودگي‌هاى جنسى دور مى‌زند. ـ سوره‌ى نور از جمله سوره‌هاى مدنى است که به احکام تشریعى و مسائل اخلاقى مى‌پردازد . سوره شامل احکامى بس مهم و رهنمودهاى کلى مربوط به خانواده مى‌باشد، که هسته‌ى اصلى و خشت زیربناى اجتماع است. سورۀ نوراحکام وهدایات خویش طی چند مرحله به بیان گرفته است: مرحلهء اول بيان مجازات شديد زن و مرد زناكار است كه در دومين آيهء اين سوره با قاطعيت تمام مطرح گرديده است . مرحلهء دوم به اين امر مى‌پردازد كه اجراى اين حد شديد مسألهء ساده‌اى نيست، و از نظر موازين قضايى اسلام شروط سنگينى را در بر دارد. سپس به همين مناسبت رویداد معروف «افك» و تهمتى را كه به يكى از همسران پيامبر صلي‌الله‌عليه ‌و‌آله زدند مطرح كرده، و قرآن شديداً اين مسأله را تعقيب مى‌كند، تا كاملاً روشن شود شايعه سازى دربارهء افراد پاك چه گناه سنگينى دارد. سوره در مرحلهء سوم آداب و روش‌هاى اجتماعى را توضیح داده است که باید مؤمنان در زندگى خصوصى و برخوردهاى عمومى به آن‌ها پای‌بند باشند؛ در این سوره با زیبایی خاصی توضیح گردیده است. در مرحلهء چهارم باز به عنوان يك پيشگيرى مهم از آلوده شدن به اعمال منافى عفت دستور ازدواج سهل و آسان را صادر مى‌كند تا از طريق ارضاى مشروع غريزه جنسى با ارضاى نامشروع مبارزه كند. در مرحلهء پنجم بخشى از آداب معاشرت و اصول تربيت فرزندان نسبت به پدران و مادران را در همين رابطه بيان مى‌كند كه در اوقات خاصى كه احتمال دارد زن و شوهر با هم خلوت كرده باشند، فرزندان بدون اجازه وارد اتاق آن‌ها نشوند و موجباتى از اين راه براى انحراف فكر آن‌ها فراهم نگردد. اجازه گرفتن به هنگام ورود به منازل دیگران و چشم فرو بستن در مقابل زنان نامحرم و حفظ فرج، و حرام بودن آمیزش مردان با زنان نامحرم و بیگانه. در این سوره همچنین از مسایل و نکاتى سخن به میان مى‌آید که خانواده‌ى مسلمان بـر آن پایه‌گذارى مى‌‌شود، از قبیل پاکدامنى و رعایت حجاب و حفظ وقار و متانت و دورى از فساد و فحشا و پای‌بندى بر شریعت خدا حرمت دین و خوددارى از ایجاد تفرق، اختلافات داخلى، و رعایت اصول و موازین اخلاقى؛ چرا که هر زمان این اصول و ضوابط دچار فروپاشى شوند، به نابودى ملت‌ها و جوامع منتهی مى‌گردد. در این سوره بعضى از حدود شرعى که از جانب الله مقرر شده‌اند از قبیل حد زنا و حد قذف، «تهمت زدن زنا یا لواط» و حد لعان، یادآورى به‌عمل آمده است . همچنان در این سوره در ضمن این‌که به بحث در مورد مسایل به توحيد و مبدأ و معاد و تسليم بودن در برابر فرمان پيامبر را ذكر مى‌كند، در ضمن به مناسبت بحث‌هاى مربوط به ايمان و عمل صالح سخن از حكومت جهانى مؤمنان صالح العمل به ميان آمده و به بعضى از دستورهای ديگر اسلام نيز اشارت شده است.

Views: 2K
Downloads: 91
Language: Dari
Category: Religious Books
File Type: Pdf
File Size: 1.82 MB

This content was uploaded by our user in good faith, assuming they have permission to share this book. If you own the copyright and believe it is wrongfully on our website, please follow our simple DMCA procedure by clicking here to request removal.

Comments
Quotes

Wealth consists not in having great possessions, but in having few wants.

Buy when everyone else is selling and hold until everyone else is buying. That’s not just a catchy slogan. It’s the very essence of successful investing.

The stock market is filled with individuals who know the price of everything, but the value of nothing.

We make a living by what we get, but we make a life by what we give.

My formula for success is rise early, work late and strike oil.

You can never get a cup of tea large enough or a book long enough to suit me.

Beware of the person of one book.

It’s not the employer who pays the wages. Employers only handle the money. It’s the customer who pays the wages.