To start downloading books
Please log in or register your account

Login Register
ترجمه وتفسیر سوره الزخرف

ترجمه وتفسیر سوره الزخرف

امین الدین سعیدی ـ سعید افغانی

عمده ترین مطالب سورۀ زخرف درباره قرآن به اثبات منبع و مصدر وحى، و درستى این قرآن پرداخته است که الله تعالی آن را با فصیح‌ترین زبان و خالص‌ترین بیان، بر پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم نازل کرده است تا براى پیامبر اومي معجزه‌ى درخشان باشد. ـ سوره زخرف دعوت حضرت ابراهیم علیه السّلام را به اختصار باز گفته است. ابراهیم(ع) که مشرکان گمان مى‌برند از نسل او و بر آیین او مى‌ باشند، اين سوره ادعاى آنها را رد وتکذیب کرده ومشخص مى‌کند که ابراهیم (ع) اولین شخصی بود که از بت‌ ها تبرى و دوری جست. - بعد از آن به تکذیب و رد شبهه‌اى ناروا و پوچ رو آورده است که مشرکان آن را پیرامون رسالت حضرت محمد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم برانگیخته بودند. آنان پیشنهاد و درخواست مى‌کردند که رسالت باید بر مردى صاحب جاه و مال و مقام نازل شود، نه انسانى فقیر و یتیم مانند حضرت محمد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم، آنگاه آیات اعلام داشت و معین کرد که جاه و ثروت، معیار بزرگى و کرامت انسان و استحقاق نایل آمدن به مناصب والا نیستند. و حطام دنیا به اندازه‌اى پست و حقیر است که خدا خواست آن را وسیله‌اى رفاه کافران قرار دهد و مؤمنان را از آن بى‌ نصیب کند. - براى تأکید همان حقیقت قبلى، داستان حضرت «موسى(ع) و فرعون» یادآور شده است، اینک مى ‌بینیم فرعون ستمکار به ملک و سلطنتش مغرور است و در مقابل حضرت موسى(ع) فخر فروشى مى‌ کند، همانطورکه رؤساى نادان قریش در مقابل حضرت محمد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم اظهار عزت مى‌کنند، سپس نتیجه‌اى آن غرق شدن و نابودى شد. ـ ناگفته نباید گذاشت در این سوره به موضوع تقلید از مذاهب اربعه ، وهکذا خروج از مذاهب اربعه در جنب سایر موضوعات به بحث گرفته شده است . ـ سوره زخرف با بیان قسمتى از احوال و شداید آخرت و بیان حال شقاوتمندان محروم که در اعماق دوزخ به خود مى ‌پیچند، خاتمه یافته است.

Views: 1K
Downloads: 48
Language: Dari
Category: Religious Books
File Type: Pdf
File Size: 1.4 MB

This content was uploaded by our user in good faith, assuming they have permission to share this book. If you own the copyright and believe it is wrongfully on our website, please follow our simple DMCA procedure by clicking here to request removal.

Comments
Quotes

Great books help you understand, and they help you feel understood.

What we really want to do is what we are really meant to do. When we do what we are meant to do, money comes to us, doors open for us, we feel useful, and the work we do feels like play to us.

What you don’t know would make a great book.

Wealth is the ability to fully experience life.

It's not how much money you make, but how much money you keep, how hard it works for you, and how many generations you keep it for.

I will tell you the secret to getting rich on Wall Street. You try to be greedy when others are fearful. And you try to be fearful when others are greedy.

When you’re feeling blue or things are a little flat

I’m a great believer in luck, and I find the harder I work the more I have of it.