To start downloading books
Please log in or register your account

Login Register
ترجمه وتفسیر سوره عنکبوت

ترجمه وتفسیر سوره عنکبوت

امین الدین سعیدی ـ سعید افغانی

اين‌ سوره‌ بدان‌ جهت‌ بنام «عنکبوت‌» ناميده‌ شد؛ زيرا الله متعال بت‌پرستان‌ و خدايان مزعوم را در آن‌ به‌ حشره بنام عنکبوتي‌ تشبيه‌ نموده، ايمانشان چون تار عنکبوت سست وضعيف و بي حاصل است. حشره که براي‌ خود خانه‌ سست‌ و بی بنياد مي سازد. قابل يادآوري است که: در قرآن عظيم الشأن برخي از سوره ها؛ سوره هاي (بقره، فيل، نمل و نحل وعنکبوت) از نام حيوانات و يا هم حشرات گرفته شده است. عنكبوت:حشره کوچکي است که؛ از لعاب خود تار مى تند.کلمه «عنکبوت» فقط دو بار در قرآن‏ عظيم الشأن ذکر يافته است. محور اساسي‌ سوره‌ عنکبوت، همانا بيان‌ تکاليف‌ ايمان‌ راستين‌ است‌ و ذکري داستان هاي ‌نوح، ابراهيم، لوط و شعيب عليهم السلام مي باشد. ـ اين سوره به بحث پيرامون «محنت و آزار و آزمايش پيامبران» ادامه ميدهد وسختي‌ها خوف وترس هاي را که آن بزرگواران در راه تبليغ رسالت متحمل شدند يادآور مى‌شود. با قصه‌ى نوح شروع کرده و بعد از آن داستان ابراهيم و لوط و سپس داستان شعيب عليه السلام را آورده است. و درباره‌ى بعضى از اقوام ستمگر مانند قوم عاد وثمود و قارون وهامان و ديگران داد بحث مينمايد. ـ در اين قصه‌هاکه از پيامبران بعمل آمده است، درس ‌هاى آموزنده‌اى از آزمايش و امتحان نهفته است، درس‌هايى که در تلاش مستمر و شبانه ‌روزى و ناچيزى محصول تبلور پيدا ميکند؛ مثلاً نوح عليه السّلام مدت نه صد و پنجاه سال قوم خود را به سوى الله تعالي دعوت مي کند، در حالي که جز تعدادى قليل به آن ايمان مي آورند. در داستان پدر پيامبران، «ابراهيم خليل» تلاش ميکند هر طورکه شده قوم خودرا هدايت نمايد. و با دليل و برهان با آنها به مجادله ميپردازد، اما جزخودستمگري و بغاوت قومش نتيجه‌اى عايد او نمى‌ شود: ـ در قصه‌ى لوط با اين نکته بر ميخوريم که چگونه اين قوم به غضب پروردگار با عظمت مبتلا شدند. ـ بعد از ذکر سريع محنت پيامبران، سوره‌ى شريفه صدق و درستى رسالت حضرت محمد صلّى اللّه عليه و سلّم را بيان ميکند.

Views: 2K
Downloads: 61
Language: Dari
Category: Religious Books
File Type: Pdf
File Size: 1.09 MB

This content was uploaded by our user in good faith, assuming they have permission to share this book. If you own the copyright and believe it is wrongfully on our website, please follow our simple DMCA procedure by clicking here to request removal.

Comments
Quotes

Are we not like two volumes of one book?

When you’re feeling blue or things are a little flat

Money often costs too much.

There’s nothing wrong with reading a book you love over and over.

If all the economists were laid end to end, they’d never reach a conclusion.

A great book should leave you with many experiences, and slightly exhausted at the end. You live several lives while reading.

The only way you will ever permanently take control of your financial life is to dig deep and fix the root problem.

I believe that through knowledge and discipline, financial peace is possible for all of us.