To start downloading books
Please log in or register your account

Login Register
ترجمه وتفسیر سورۀ حج

ترجمه وتفسیر سورۀ حج

امین الدین سعیدی ـ سعید افغانی

این‌ سوره‌ به‌سبب‌ اعلان‌ فریضۀ‌ حج‌ در آن‌ برای‌ مردم‌ بر زبان ‌ابراهیم‌ خلیل‌ الله بعد از بنای‌ بیت‌ عتیق‌ الهی‌، به‌نام‌ «حج‌» نامیده‌ شد.( آیۀ:27 همین سوره ). این‌ سورۀ‌ مبارکه‌ در برگیرنده‌ احکامی‌ چون‌ فرضیت‌ حج‌ و مشروعیت‌ جهاد مسلحانه‌ است‌ و هرچند بیان‌ احکام‌ ازخصوصیات سوره‌های‌ مدنی‌ است‌ اما در عین‌ حال‌ این‌ سوره‌ از موضوعات‌ سورۀ مکی‌، چون‌ ایمان‌ به‌ خداوند لایزال، توحید و معاد نیز بحث به عمل آورده است، از این ‌روی‌ جمهور علماء بر آنند که‌ در این‌ سوره‌، از آیات‌ مکی‌ و مدنی‌ هر دو متشکل‌ شده‌ است‌. سورۀ مبارکه حج با سرآغازى خشن و ترسناک شروع شده که قلب‌ها را به لرزه در مى‌آورد و ازخوف وترس آن عقل تعجب می کند. این سرآغاز هولناک عبارت است از زلزله‌اى شدید و سرسام‌آور که قبل از قیام قیامت و زمان رستاخیز به وقوع مى‌پیوندند و خوف ورعب را بر قلب انسان مستولى مى‌کند؛ زیرا فقط منازل و قصر ها را زیرورو نمى‌کند، بلکه هراس آن به مادران شیرده مى‌رسد و آنها را از شیرخوارگان غافل مى‌کند و بارداران از شدّت خوف وترس آن روز بار خود را سقط مى‌کنند و انسان‌ها از ترس و وحشت آن روز همچون انسان مست مى‌گردند. هیبت وترس این روز قلب انسان را می لرزاند؛ این سوره موضوع را ازخوف رعب وترس رستاخیز انتقال داده و به ارائه‌ى دلایل بر تحقق حشر و نشر مى‌پردازد تا بر تحقق حشر دلایل اقامه کند. سپس به بحث درباره‌ى دار جزاء مى‌پردازد، سرایى که در آن انسان به پاداش عمل خود نایل مى‌آید، اگر خیر باشد، پاداش خیر مى‌بیند و اگر شر باشد، جزاى آن را مى‌بیند. این سوره همچنین درباره‌ى بعضى از مناظر روز قیامت بحث نموده است که در آن نیکوکاران در اقامتگاه پرنعمت، و بدان وگنهکاران در دوزخ اقامت دارند. و سرانجام قسمتى از آن پند و اندرزهايى است در زمينه هاى مختلف زندگى و تشويق به نماز و زكات و امر به معروف و نهى از منكر و توكل و توجه به پروردگار با عظمت است.

Views: 872
Downloads: 47
Language: Dari
Category: Religious Books
File Type: Pdf
File Size: 1.54 MB

This content was uploaded by our user in good faith, assuming they have permission to share this book. If you own the copyright and believe it is wrongfully on our website, please follow our simple DMCA procedure by clicking here to request removal.

Comments
Quotes

The opposite of love is not hate; it’s indifference.

The question isn’t who is going to let me; it’s who is going to stop me.

The most difficult thing is the decision to act, the rest is merely tenacity.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

As long as you’re going to be thinking anyway, think big.

Money was never a big motivation for me, except as a way to keep score. The real excitement is playing the game.

It's not the situation, but whether we react (negative) or respond (positive) to the situation that's important.

Financial peace isn't the acquisition of stuff. It's learning to live on less than you make, so you can give money back and have money to invest. You can't win until you do this.