To start downloading books
Please log in or register your account

Login Register
ترجمه وتفسیر سورۀ التغابن

ترجمه وتفسیر سورۀ التغابن

امین الدین سعیدی ـ سعید افغانی

سورۀ «تغابن» ازجمله سوره های مدنى است که به تشریع و قانونگذارى مى‌پردازد اما فضاى حاکم در این سوره، مانند فضاى سوره ‌هاى مکى است که اصول عقاید اسلامى را مورد بررسى قرار مى‌دهند. از نظر محتوى، سورۀ تغابن را مى‌توان به چند بخش تقسيم كرد: ـ سوره در مورد شکوه و عظمت الله تعالی و آثار قدرت او، و نیز در مورد انسان مقر و معترف به خداوند متعال و انسان کافر و منکر نعمت‌هاى والاى او صحبت مى‌کند. ـ در این سوره قرون گذشته و ملت‌هاى پیشین که پیامبران الله تعالی را تکذیب کردند و در نتیجۀ کفر، دشمنى و گمراهى، عذاب و هلاکت آنان را فرا گرفت. ـ در این سوره قسم یاد شده است که زنده شدن بعد از مرگ حق است و باید باشد، خواه مشرکین به آن اقرار کنند یا منکر آن باشند. ـ در این سوره فرمان اطاعت از امر پروردگار و پیامبر صلی الله علیه وسلّم را داده و انسان را از امتناع ورزیدن از دعوت الله تعالی برحذر داشته است. ـ همچنین مسلمانان را از عداوت و دشمنى بعضى از همسران و فرزندان برحذر داشته است که در بسى اوقات انسان را از رفتن به جهاد و هجرت، باز مى‌دارند. ـ و در خاتمۀ سوره، دستور مى‌دهد که در راه الله جل جلاله و براى اعتلاى دین او باید انفاق کرد، و انسان را از بُخل و حسد برحذر مى‌دارد؛ زیرا یکى از صفات مؤمن عبارت است از انفاق در راه خدا؛ چرا که انفاق بخشى از جهاد در راه خدا مى‌باشد. همچنان برحذر داشتن مسلمانان به فریفته شدن پیش از حد به مال واولاد ، ودر نهایت سورۀ با نام و صفات خداوند متعال پايان می یابد، همانطوریکه سورۀ بدان آغاز یافته بود.

Views: 363
Downloads: 42
Language: Dari
Category: Religious Books
File Type: Pdf
File Size: 625.61 KB

This content was uploaded by our user in good faith, assuming they have permission to share this book. If you own the copyright and believe it is wrongfully on our website, please follow our simple DMCA procedure by clicking here to request removal.

Comments
Quotes

If money is your hope for independence you will never have it. The only real security that a man will have in this world is a reserve of knowledge, experience, and ability.

Get busy living or get busy dying.

Any book that helps a child to form a habit of reading, to make reading one of his deep and continuing needs, is good for him.

Screw it, Let’s do it!

Under capitalism, man exploits man. Under communism, it's just the opposite.

There are perhaps no days of our childhood we lived so fully as those we spent with a favorite book.

It’s not the employer who pays the wages. Employers only handle the money. It’s the customer who pays the wages.

Strive not to be a success, but rather to be of value.