To start downloading books
Please log in or register your account

Login Register
ترجمه وتفسیر سورۀ الزمر

ترجمه وتفسیر سورۀ الزمر

امین الدین سعیدی ـ سعید افغانی

در سورۀ مبارکه زمراز پيامبر صلي الله عليه وسلم مي خواهد که دين خود را خالص کرده و اعتنايي به خدايان مشرکان نکند و به آنان اعلام کند که مأمور به توحيد و اخلاص در دين است. برشمردن عبادت ‌هاي خالصانه و اين نکته که انسان معمولاً در مواقع نياز، اضطرار و درماندگی به خداوند متعال روي مي‌ آورد؛ ولي متأسفانه حالتي در زندگي انسان مي آيد ورُخ ميدهد، که همين انسان دچار غفلت مي شود. در اين سورۀ مبارکه با بحث درباره‌ي قرآن عظيم الشأن يعني «معجزه‌ي کبري»، و دائمي و ابدي محمد صلي الله عليه و سلّم، شروع شده و به پيامبر صلّي اللّه عليه و سلّم هدايت فرموده است که دردين الله تعالي اخلاص داشته باشد. والله عز و جلّ را از تشابه با مخلوقات منزه بدارد. و يادآور شبهۀ مشرکان در پرستش و شفيع قرار دادن بُت‌ها شده است. و با دليل قاطع آن را رد کرده است. همچنان در اين سوره، دلايل و براهيني را بر يگانگي الله تعالي، پروردگار جهانيان اقامه کرده است، دلايل مکنون و مضمر در خلق آسمان ‌ها و در تاريکي ارحام را يادآور شده است که عموماً دلايلي قاطع بر قدرت و يگانگي خدا ميباشند. در سورۀ مبارکه بخصوص در آيۀ مشهور اين سوره (آيۀ ۵۳) به بندگان توصيه ميکند هرگز از رحمت خداوند متعال نااميد نشوند. آيات باطراوت و شيرين و خوش‌ بيان، بندگان را به توبه و رجوع به پيشگاه پروردگارمتعال خود فرا ميخواند تا قبل از اينکه ناگهان مرگشان فرا رسد و يا از خود غافل شده و ناگهان به عذاب گرفتار آيند، در پيشگاه پروردگار خود به توبه بپردازند، که اگر در آن موقع توبه کنند و پشيمان شوند، توبه و پشيماني بر ايشان سودي ندارد. هکذا درين سوره با يادآوري نفخۀ مرگ و بعد از آن نفخه‌ي حشر و نشر و پيامد هاي هول ‌انگيز آخرت و شدايد آن، سوره خاتمه مي ‌يابد.

Views: 1K
Downloads: 57
Language: Dari
Category: Religious Books
File Type: Pdf
File Size: 1.34 MB

This content was uploaded by our user in good faith, assuming they have permission to share this book. If you own the copyright and believe it is wrongfully on our website, please follow our simple DMCA procedure by clicking here to request removal.

Comments
Quotes

It is a good rule after reading a new book, never to allow yourself another new one till you have read an old one in between.

The books that the world calls immoral are books that show the world its own shame.

One always has a better book in one’s mind than one can manage to get onto paper.

Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up.

Entrepreneurs - both women and men - need equal and fair access to finance - to create new businesses, to reach to new markets, and to adapt to climate change.

You and I come by road or rail, but economists travel on infrastructure.

The question isn’t who is going to let me; it’s who is going to stop me.

We make a living by what we get, but we make a life by what we give.